איך פותרים קטע מקור בהיסטוריה

בבגרות בהיסטוריה חייבים לפתור לפחות שתי שאלות של קטעי מקור. ישנם שני סוגי מקורות: קטע קריאה ומקור חזותי.  אני רוצה לדבר רק על קטע קריאה: זה יכול להיות קטע מתוך ספר, מחקר היסטוריה, דו”ח, נאום, מכתב, יומן או כל חומר כתוב אחר.

5 דגשים לקטע מקור שהוא קטע קריאה:

  1. קטע המקור לא נותן לכם הסבר מלא על החומר. הוא נותן לכם דוגמאות, רמזים, כותרות, רעיונות. אתם, התלמידים שנבחנים, צריכים להסביר את הדברים ולתת להם קשר.
  2. מותר לצטט מקטע המקור אבל אסור רק לצטט. כלומר, אתם יכולים להעתיק חלק ממשפט שמבסס את הטענה שלכם, אבל אתם חייבים להוסיף גם הסברים משלכם. אם לא תוסיפו הסברים, זו לא תהיה תשובה מלאה, ולא תקבלו את כל הנקודות.
  3. אם יש צורך להסביר, וההסבר לא נמצא בקטע, אתם צריכים לתת את התשובה לפי מה שלמדתם ולהוסיף מהידע שלכם.
  4. כשמנתחים קטע קריאה, צריך דבר ראשון להוציא את המידע הבסיסי ממנו:
    אתם צריכים לראות מי מחבר המקור – האם למדנו עליו? מה תפקידו? את מי הוא מייצג?  יכול להיות שאתם יודעים עליו דברים.
    אתם צריכים לזהות על איזה אירוע מדובר בקטע, לאיזה אירוע מתייחס המקור. צריך לחפש תאריך, זמן, שמות.

  1. שימו לב מה השאלה דורשת מכם: יש שתי הנחיות דומות אבל מבלבלות: הסבר על פי הקטע – צריך לבסס את התשובה לפי המקור ולפי מה שלמדתם בכיתה, והסבר על פי הקטע ועל פי מה שלמדת – דורש מכם להוסיף עוד גורמים, תופעות, תוצאות שלמדתם בכיתה, גם אם אין אותם בקטע.

אם יש לכם עוד שאלות ואתם רוצים לשמוע עוד טיפים, אתם מוזמנים לקרוא טיפים נוספים לבגרות בהיסטוריה כאן באתר.

המון בהצלחה!

כתיבת תגובה

רשימת ציוד לבגרות

תמיד לפני בגרות עולה השאלה: מה צריך להביא לבגרות? אז הנה רשימה של הציוד הבסיסי שצריך להביא לבחינה:  1. תעודת זהות – לא יתנו לכם

קרא/י עוד

מבנה בחינה בתנ”ך מורחב

כל התלמידים לומדים תנ”ך ברמת 2 יחידות לימוד בתיכון. אפשר לבחור בתנ”ך כאחד משני מקצועות מורחבים. כדי להרחיב תנ”ך, להשלים ל 5 יחידות יש להיבחן

קרא/י עוד